Lön för mödan

Jag var så stolt över min lille häst igår! Jag sadlade honom och skrittade en runda i skogen, han trampade glatt på och lät sig styras dit jag ville att han skulle gå. Vår utrustning var westernsadel, westernträns med ett rakt, mjukt novabett och repgrimma där tyglarna var fästade. Bettet fanns med enbart för tillvänjning, och styrningen skedde enbart med repgrimman.

 

När vi kom tillbaks mot stallet träffade vi en vän och hennes häst, de skulle ut och träna körning. Teddy var så nyfiken på vagnen att vi följde med på deras runda, jag ledde honom och han hade fullt upp med att storögt titta på de snurrande hjulen och försöka undersöka vagnen. Väl tillbaka på stallbacken kom vi lagom till fritimman i ridhuset, och självklart tog vi tillfället i akt och miljötränade även där. In och upp i sadeln, styrningen fungerade fint och det blev till och med några steg trav.

 

Teddy har inte ens fyllt 3 år än, och han skötte sig exemplariskt hela tiden trots massor av störningsmoment. Oavsett om det var skrämmande eller roliga saker vi stötte på så lyssnade han på mig och behöll lugnet. Jag tar det som ett bevis på att mina träningsförsök fungerar!






Kommentarer

Kommentarer tages tacksamt emot, både glada tillrop, skeptiska funderingar och nya tips och idéer! Däremot undanbedes alla former av personangrepp, och det gäller både gentemot mig själv, personer jag nämner i mina bloggar och andra läsare. Inspirerande diskussioner är välkomna men denna blogg är inget forum för pajkastning. Vänligen respektera detta, tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0