En djungel av goda råd...

Teddy har alltid varit en frisk och kry kille. Han har aldrig visat några symptom på några som helst åkommor, så hans utfodring har alltid varit helt okomplicerad med hö och pellets. Jag tror på att hålla det hela så enkelt och naturligt som möjligt och jag tror inte på mirakulösa tillskott, bra hö och bra bete på sommaren är den bästa investeringen för en välmående häst. Men den senaste veckan har han haft diarré, och eftersom ingen av hästarna han går med har problem med magarna så misstänker jag att han har ätit något mindre lämpligt. Den varma och fuktiga hösten med blöta marker och halvruttna växter kan nog vara en bidragande faktor, Teddy äter det mesta och har säkert fått i sig både det ena och det andra.

 

Jag har alltså letat efter information om hur jag på bästa sätt skall kunna hjälpa honom. Han är pigg och glad och har god aptit, visar inga tecken på uttorkning eller obehag, magen är varken svullen eller insjunken och han har ingen feber. Jag har därför bestämt mig för att prova att behandla diarrén själv, men om han inte blir bättre får det givetvis bli ett samtal till veterinär.

 

Hur som helst, det här med att försöka få fram en eller ett par goda råd är ett nästintill omöjligt uppdrag. Jag har frågat ett flertal hästkunniga vänner med mångårig erfarenhet, och jag har letat på nätet. Det som den ena varmt rekommenderar är fullkomligt värdelöst eller rentav skadligt enligt den andra, och jag har läst igenom ett antal diskussionstrådar på olika forum där folk är helt oense om vad som är bra och dåligt. Här har jag valt att prova det som JAG personligen tycker verkar rimligt för MIN häst, och om det inte fungerar så får jag helt enkelt testa något annat tills jag lyckas.

 

Det första jag bestämde mig för var loppfrö. Eftersom marken är bar och fuktig så får Teddy antagligen en hel del jord i magen. Loppfrö bildar en slags gelé som rensar ur jord, sand och annat skräp ur tarmarna så det känns som en lämplig början. Sedan rekommenderade Teddys brors matte Sofia att jag skulle ge honom vetekli som är stoppande. Det har fungerat bra på storebror Ior när han har haft magproblem, och eftersom de är helbröder så kände jag att det definitivt är värt ett försök. Flera vänner har rekommenderat Granngårdens MagTarm-pulver som hjälper tarmarna att normalisera sig, och för att få i Teddy allt detta har jag valt att blanda ihop det med betfor som också enligt många är bra för mage och tarmar. En skvätt ProViva nypon (forskningen om ProViva har till viss del gjorts på hästar) får ge röran den slutliga touchen.

 

Teddy älskar det. Han slukar maten och äter nästan upp hela krubban i farten, och har hela ansiktet fullt med mat när han är klar. Nu är det bara att vänta och se hur väl det fungerar, och det finns säkert de som har invändningar mot Teddys diet. Men jag provar detta ett tag, och i väntan på resultatet får jag borsta bort intorkade loppfrön från hans ansikte…




(Inga loppfrön på denna bild, dock.)



Kommentarer

Kommentarer tages tacksamt emot, både glada tillrop, skeptiska funderingar och nya tips och idéer! Däremot undanbedes alla former av personangrepp, och det gäller både gentemot mig själv, personer jag nämner i mina bloggar och andra läsare. Inspirerande diskussioner är välkomna men denna blogg är inget forum för pajkastning. Vänligen respektera detta, tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0