Inspiration!

Innan Teddy kom in i mitt liv var det mesta inom ridning och hästhantering svart eller vitt för min del. Min världsbild var mycket snäv när det gällde hästar, trots att jag har tillbringat oerhört mycket tid av mitt liv med dem, jag har snällt gjort som jag har blivit tillsagd och inte ifrågasatt människor som ”vet mer”. Men med Teddy ändrades allt, jag hade inte ”bara” en häst, jag hade en liten individ med känslor och behov, och jag ville verkligen lära mig hur jag på bäst sätt kan ge denna lille individ all tänkbar hjälp och de bästa förutsättningarna för att han skall bli en stark, frisk och framförallt lycklig och trygg häst som jag kan ha roligt med i många år framöver.

 

Jag tycker om mjuka men ändå logiska metoder. Det behöver inte vara "lätt" eller "enkelt" (det är det ju sällan), MEN det måste vara lätt och enkelt att förstå, och jag tycker inte om att få fram resultat med hjälp av onödigt tvång i någon form. Inte bara jag, utan även hästen måste förstå. Jag vill dessutom ha en träning som är positiv i alla aspekter och som täcker in hela ekipaget, både fysiskt och mentalt, holistiskt är nog ett bra ord i detta sammanhang. Det är ju som tur är så att den som söker skall finna, och jag tänkte presentera några av de människor som jag har blivit inspirerad av på vägen. Besök gärna deras hemsidor, titta på filmer, och läs om just deras träningsmetoder och filosofier! Deras metoder och tips kan tillämpas på alla hästar, oavsett vilken typ av ridning/körning/annat de tränas för.

 

Först ut är Estlandsfödde finländaren Kalev Tyllinen, hästagilityns fader. Läs gärna hans bok (som jag har översatt) om hur du kan träna agility med din egen häst, garanterat roligt och lärorikt, och kommunikationen med hästen förbättras markant på köpet! Boken kan du beställa HÄR!

 

En hel del godbitar från olika NH-tränare blandas med Kalevs egna erfarenheter efter flera års arbete med hästar. Logiskt, konkret och med en välbehövlig dos humor kan man få en lydig och glad häst som är tillitsfull och pålitlig.


 


Sedan har vi holländska Marijke de Jong och hennes Straightness Training. Marijke jobbar efter de gamla klassiska träningsprinciperna som akademiryttare fortfarande använder sig av, vilket går ut på att få en häst som är mjuk, stark och balanserad för att kunna jobba korrekt både med och utan ryttare. Grunden är en häst som är så liksidig som möjligt, och Marijkes pedagogiska och mjuka träning är något som alla hästar skulle må bra av!

 

En häst som är avslappnad i kroppen blir lättare avslappnad i knoppen också, och när irritationsmoment i form av spänningar släpper så kan man lägga energin på trevligare saker!


 


Fler inspirationskällor kommer!


Kommentarer

Kommentarer tages tacksamt emot, både glada tillrop, skeptiska funderingar och nya tips och idéer! Däremot undanbedes alla former av personangrepp, och det gäller både gentemot mig själv, personer jag nämner i mina bloggar och andra läsare. Inspirerande diskussioner är välkomna men denna blogg är inget forum för pajkastning. Vänligen respektera detta, tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0